Лекція 2.2: ОБЛІК КОШТІВ НА РАХУНКАХ У БАНКАХ
1.Облік операцій на
рахунках в банку, їх документальне оформлення.
2. Синтетичний облік
операцій по рахунках в банку
3.Облік
операцій на поточному рахунку в іноземній валюті
4. Облік грошових коштів на інших рахунках у банках
1.Облік операцій на
рахунках в банку, їх документальне оформлення.
Для зберігання грошових коштів і здійснення безготівкових розрахунків
підприємства та інші суб’єкти підприємницької діяльності відкривають рахунки в
банках.
У процесі відкриття рахунків клієнтам банки керуються Інструкцією про порядок відкриття, використання і закриття рахунків у національній та іноземних валютах 12.11.2003 N 492.
Поточний рахунок — це рахунок
підприємства, відкритий в уповноваженій установі банку (за вибором
підприємства) для зберігання грошових коштів і проведення розрахунків у
безготівковій формі.
Підприємство має право відкрити не один, а необмежену кількість поточних
рахунків за своїм вибором і згодою банків. У разі необхідності підприємство відкриває
поточний рахунок і в іноземній валюті. Цей рахунок відкривається в тому банку,
де є поточний рахунок у національній валюті.
Для відкриття поточних та інших рахунків підприємства
подають установам банків такі документи:
1) заяву
встановленого зразка про відкриття рахунка. Її підписують керівник і головний
бухгалтер підприємства. Якщо в штаті відсутня посада головного бухгалтера, то
заяву підписує тільки керівник;
2) копію свідоцтва
про державну реєстрацію підприємства, засвідчену нотаріально або органом, який
видав таке свідоцтво;
3) копію рішення
про створення, реорганізацію підприємства;
4) копію належним
чином зареєстрованого статуту (положення), засвідчену нотаріально або органом,
який реєструє;
5) копію документа,
що підтверджує взяття підприємства на податковий облік;
6) картку зі
зразками підписів осіб, яким відповідно до чинного законодавства чи установчих
документів підприємства надано право розпоряджатися рахунком і право підпису
розрахункових документів, засвідчену нотаріально або вищою організацією в установленому
порядку. У картку включається також зразок відбитка печатки підприємства;
7)
копію документа про реєстрацію
підприємства в органах Пенсійного фонду України. Якщо в цій установі банку
відкрито поточний рахунок клієнта, то бюджетний рахунок відкривається на
підставі заяви на відкриття останнього. У разі ненадходження коштів з бюджету
протягом року такий рахунок закривається.
Підставою для закриття поточних рахунків можуть бути:
·
заява власника рахунка;
·
рішення органу, на який законом покладено функції з
ліквідації або реорганізації підприємства;
·
рішення суду про ліквідацію підприємства або визнання
його банкрутом;
·
інші підстави, передбачені чинним законодавством України
або договором між банком і власником рахунка.
Банківські операції щодо рахунків підприємства
проводяться на підставі розрахунково-платіжних документів установленої
форми. Найпоширенішими з них є: платіжні
доручення, платіжні вимоги, платіжні вимоги-доручення, розрахункові чеки, заяви
на виставлення акредитиву, заява на переказ готівки, грошові чеки тощо. Форми
цих документів затверджені НБУ.
Платіжне доручення — доручення
(наказ) банку про перерахування з поточного рахунка підприємства в
безготівковій формі певних сум на рахунок одержувача (постачальнику,
підряднику, казначейству, фондам соціального страхування та ін.).
Платіжна
вимога-доручення — розрахунковий документ, який виписується одержувачем
(постачальником, підрядником) і подається у свій банк з метою одержання коштів
за товарно-матеріальні цінності, роботи, послуги. Таку ж мету має і
вимога-доручення, але вона надсилається платникові та після його згоди на
оплату (акцепту) він передає її у свій банк як доручення.
Акредитив - це документ (договір),
згідно з яким банк-емітент за дорученням клієнта (заявника акредитива) або від
свого імені зобов'язаний виконати платіж на умовах акредитива на користь
бенефіціара, або доручити іншому (виконуючому) банку здійснити цей платіж.
Заява на переказ готівки використовується для
оформлення операцій із зарахування готівки на поточний рахунок підприємства.
Грошовий чек — наказ банку
власника рахунка про видачу готівки з його поточного рахунка пред’явникові чека
в сумі, зазначеній в останньому.
Можуть застосовуватися й інші розрахунково-платіжні документи, але за
обов’язковим призначенням. Усі вони підписуються керівником і головним
бухгалтером і засвідчуються гербовою печаткою підприємства.
2. Синтетичний облік
операцій по рахунках в банку
Для синтетичного обліку операцій на поточних рахунках у банках
використовується активний рахунок 31 «Рахунки в банках», а точніше
субрахунок 311 «Поточні рахунки в національній валюті» і субрахунок 312
«Поточні рахунки в іноземній валюті», на яких відображаються наявність і рух
коштів, що перебувають на рахунках у банках і використовуються для поточних
операцій.
Наявність і надходження коштів оформляються за
дебетом, а списання — за кредитом цих
субрахунків.
Підставою для відтворення операцій з наявності й руху грошових коштів на
субрахунку 311 є виписка банку. У ній реєструються всі операції з надходження
та списання коштів з поточного рахунка та показується їх залишок на початок і
кінець дня. До виписки додаються розрахунково-платіжні документи, на підставі
яких проведено операції.
Одночасно виписка є й регістром аналітичного обліку.
Таким чином, виписка — це другий
примірник записів (копія) з поточного рахунка підприємства, які здійснює банк.
На сьогоднішній день єдиної форми виписки не встановлено, тому в різних
банках вона буде неоднаковою, але обов’язково слід вказувати залишки коштів на
початок і кінець дня, операції з надходження та списання коштів, код банку
(МФО), коди банків кореспондентів і
кореспондуючі поточні рахунки з кожної операції.
Опрацьовуючи виписку банку, необхідно мати на увазі, що для банку рахунки
підприємства пасивні, а для підприємства активні, тому операції з зарахування
коштів на рахунок для банку — це кредит, а
для підприємства — дебет, а під час списання — навпаки. Дані виписки
банку на підприємстві перевіряються по суті й арифметично та складаються
листки-розшифровки по дебету і кредиту рахунка 31.
Регістром синтетичного
обліку для відображення операцій за рахунком 31 є Журнал-ордер 1 і відомість 1.2.
Схема основних бухгалтерських проводок операцій з
поточного рахунка в банку в національній валюті
№
|
Зміст господарської
операції
|
Кореспонденція рахунка
|
|
Дебет
|
Кредит
|
||
І.Надходження на поточний рахунок
|
|||
1
|
Зараховано на
поточний рахунок у банку готівку, внесені з каси підприємства (виручка від
реалізації запасів, суми депонованої зарплати тощо)
|
311
|
301
|
2
|
Зараховано на
поточний рахунок у банку грошові кошти, які надійшли від покупців
(замовників) за реалізовану продукцію (роботи, послуги) та інші активи
|
311
|
361
|
3
|
Зараховано на
поточний рахунок у банку грошові кошти, які надійшли від інших дебіторів як
погашення заборгованості
|
311
|
377
|
4
|
Зараховано на
поточний рахунок залишки в банках, кошти невикористаних акредитивів,
лімітованих чекових книжок
|
311
|
313
|
5
|
Зараховано на
поточний рахунок одержані банківські кредити:
|
||
—
довгострокові;
|
311
|
501
|
|
—
короткострокові
|
311
|
601
|
|
ІІ. Списання коштів з поточного рахунка
|
|||
6
|
Списано з
поточного рахунка грошові кошти, перераховані постачальникам (підрядникам) за
одержані запаси (роботи, послуги)
|
631
|
311
|
7
|
Перераховано з
поточного рахунка платежі до бюджету та позабюджетних фондів (податок на прибуток,
ПДВ тощо)
|
64
|
311
|
8
|
Перераховані
кошти органам соціального страхування, пенсійному фонду, фонду соціального
страхування тощо
|
65
|
311
|
9
|
Перераховано
кошти різним кредиторам (аліменти, утримані з заробітної плати, кошти вищим
навчальним закладам за навчання студентів, підприємствам зв’язку за послуги
тощо)
|
685
|
311
|
10
|
Перераховано
кошти для погашення заборгованості з банківських кредитів:
|
||
—
довгострокових;
|
501
|
311
|
|
—
короткострокових
|
601
|
311
|
|
11
|
Перераховано
суми заробітної плати на особисті рахунки працівникам
|
661
|
311
|
12
|
Перераховано
кошти на інші рахунки в банку (відкрито акредитив, видано розрахункову чекову
книжку)
|
313
|
311
|
3.Облік
операцій на поточному рахунку в іноземній валюті
Здійснюючи зовнішньоекономічну діяльність (експорт, імпорт товарів, спільну
діяльність, орендні операції тощо), підприємства України-резиденти
використовують іноземну валюту як засіб платежу з іноземними партнерами
(нерезидентами).
Підприємства-резиденти (далі підприємства), що здійснюють
зовнішньоекономічну діяльність, відкривають валютні рахунки в установах банків,
які мають ліцензію НБУ на ведення валютних операцій.
Бухгалтерський облік валютних операцій ведеться в національній валюті
України (гривні), при цьому він здійснюється щодо кожного виду валюти окремо
(долари США, російські рублі, євро тощо).
Іноземна валюта перераховується в національну за
курсом НБУ.
Для обліку операцій в іноземній валюті на рахунках у
банку використовується субрахунок 312 «Поточний рахунок в іноземній валюті».
У методичному плані відображення операцій на субрахунку 312 здійснюється
аналогічно з записами на субрахунку 311, тобто залишок валюти та її надходження
оформлюється за дебетом, списання — за кредитом, у кореспонденції з різними
рахунками відповідно до змісту операції.
У регістрах бухгалтерського обліку записи валютних операцій робляться
одночасно у валюті та в гривнях (у чисельнику зазначається валюта, у знаменнику
— гривні за курсом НБУ).
У зв’язку з тим, що курс гривні до іноземної валюти змінюється, валютні
операції перераховуються і це впливає на методику обліку.
При перерахунку внаслідок зміни валютних курсів виникає курсова різниця.
Згідно з П(С)БО 21 курсова різниця
— це різниця між оцінками однакової кількості одиниць іноземної валюти за
різних валютних курсів.
Курсові різниці від
перерахунку грошових коштів у іноземній валюті та інших монетарних статей
операційної діяльності відображаються в складі інших операційних доходів або
витрат з використанням, відповідно, субрахунків 714 «Дохід від операційної курсової різниці» і 945 «Втрати від операційної
курсової різниці».
У разі підвищення курсу за операціями, пов’язаними з активами,
відображається дохід підприємства від курсових різниць, а при зменшенні — витрати. У разі
збільшення курсу за операціями, пов’язаними з зобов’язаннями, у
підприємства виникають втрати, а при зменшенні — доходи.
4. Облік грошових коштів на інших рахунках у банках
Підприємства можуть мати в банках крім поточних рахунків у національній та іноземній
валюті ще й інші рахунки (акредитиви, чекові книжки тощо).
Для відображення таких операцій передбачені два
субрахунки до рах. 31:
- 313 «Інші рахунки в банках у національній валюті»;
- 314 «Інші рахунки в банках в іноземній валюті».
Облік операцій за такими рахунками ведеться на підставі виписок банку й
первинних розрахунково-платіжних документів.
На сьогоднішній день підприємства часто застосовують акредитивну форму розрахунків. За цієї форми підприємство-покупець
перераховує суму коштів в установу банку за місцем знаходження постачальника
для оплати відвантажених за адресою покупця товарів на умовах, передбачених у
заяві на акредитив. Перераховані кошти зберігаються на спеціальному рахунку до
виконання постачальником своїх зобов’язань перед покупцем.
Заява на акредитив - це документ (договір),
згідно з яким банк-емітент за дорученням клієнта (заявника акредитива) або від
свого імені зобов'язаний виконати платіж на умовах акредитива на користь
бенефіціара, або доручити іншому (виконуючому) банку здійснити цей платіж.
Акредитиви можуть відкриватися як за рахунок власних коштів, так і за
рахунок банківських кредитів (відповідно покритий і непокритий акредитив).
Акредитив відкривається для розрахунку тільки з одним постачальником. Є
відзивні й безвідзивні акредитиви. Перший може
бути змінений або анульований банком-емітентом без попереднього
узгодження з постачальником, якщо той порушує умови акредитива. Давати
розпорядження постачальнику про зміну відзивного акредитива платник має право
тільки через банк-емітент (банк покупця), який повідомляє банк постачальника, а
той, у свою чергу, — постачальника. Але документи, надані постачальником своєму
банку, останній повинен оплатити. Безвідзивний акредитив не може бути
анульований або змінений без згоди постачальника, на користь якого він
відкритий.
У бухгалтерському обліку на підставі заяви і виписки банку з поточного
рахунка (рахунка кредитів) буде зроблене проведення:
Д-т 313 «Інші рахунки в
банку в національній валюті» (субрахунок «Акредитиви»)
К-т 311 «Поточні
рахунки в національній валюті» (якщо акредитив відкрито за рахунок коштів на
рахунку в банку)
К-т 601
«Короткострокові кредити банків у національній валюті» (якщо акредитив відкрито
за рахунок кредитів банку).
Таким чином, постачальник має гарантію, що в разі виконання умов поставки
товарів (робіт, послуг) він своєчасно одержить грошові кошти. Рахунки
постачальників з акредитива оплачуються банком лише за наявності реєстру
рахунків, документів на відвантаження (завдання робіт, послуг) та інших
документів, передбачених умовами акредитива (накладними, актами, довідками про
надходження товарів на митну територію й іншими).
У міру одержання повідомлення банком постачальника про списання грошових
коштів з акредитива в оплату рахунків постачальника й виписок банку
підприємство-покупець здійснює бухгалтерські проведення:
Д-т 63 «Розрахунки з
постачальниками і підрядниками»
К-т 313 «Інші рахунки в
банку в національній валюті» (субрахунок «Акредитиви»).
Невикористані грошові кошти з виставленого акредитива в разі закінчення
строку дії акредитива або ж неповної поставки перераховуються на поточний
рахунок покупця чи на погашення кредиту, що відображається бухгалтерським
проведенням:
К-т 311 «Поточні
рахунки в національній валюті» (якщо акредитив відкрито за рахунок коштів на
рахунку в банку)
К-т 601
«Короткострокові кредити банків у національній валюті» (якщо акредитив відкрито
за рахунок кредитів банку).
Д-т 313 «Інші рахунки в
банку в національній валюті» (субрахунок «Акредитиви»)
Підприємства можуть користуватися й іншими спеціальними рахунками для
безготівкового розрахунку, при цьому загальні методологічні засади обліку ними
аналогічні підходам до обліку за рахунками акредитивів.
Підприємство крім грошових готівкових коштів у касі, коштів на рахунках у
банку відображає в обліку й операції з іншими грошовими коштами, до яких
належать грошові документи, грошові кошти в дорозі.
До грошових коштів в дорозі
належать кошти, внесені підприємством до каси банків або поштових відділень для
подальшого їх зарахування на поточні або інші рахунки підприємства.
Грошові документи — це документи,
які є в касі підприємства (поштові марки, сплачені проїзні квитки, путівки на
лікування та відпочинок тощо).
Для обліку таких коштів використовується рахунок 33 «Інші кошти» з
відповідними субрахунками.
Загальні засади обліку інших грошових коштів відповідають методології
обліку грошових коштів у касі й на рахунках у банку.
Немає коментарів:
Дописати коментар